جستجو
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
    آخرین مطالب سایت
    آخرین اخبار و اطلاعیه ها

    یادگیری نسل های مختلف

    در کشورهای صنعتی در ابتدای قرن 21، یک تقسیم رایج برای نسل های مختلف وجود دارد که افرادی را که همزمان زندگی می کنند را به چهار نسل تقسیم می کنند:

    ·       نسل آرام (Silent) افراد بالاتر از 54 سال

    ·       نسل انفجار موالید (Baby Boomer)  افراد بین 36 تا 54 سال

    ·       X   نسل افراد بین 20 تا 36 سال

    ·       Y نسل افراد تا 20 سال 

    با این طبقه بندی هر نسل دارای ویژگی های شخصیتی خاص خود است. مثلاً نسل انفجار موالید افرادی هستند که به علت دیدن مشکلات پس از جنگ همیشه برای آینده فکر و پیش بینی می کنند. به سلسله مراتب سازمانی و دولتی احترام می گذارند و یا مثلاً نسل ایکس جوانان ماجراجو هستند که همیشه سعی می کنند در زمان حال بیشترین استفاده و لذت را ببرند. این نسل بر اساس سلسله مراتب به کسی احترام نمی گذارند بلکه زمانی که شایستگی افراد را درک کردند به آنها احترام می گذارند. بگذریم، هدف ما در اینجا روانشناسی و جامعه شناسی نسل های مختلف نیست بلکه می خواهیم شیوه یادگیری و آموزش را در این نسل ها بررسی کنیم.

    فرض شده است که نسل آرام دغدغه ای تحت عنوان یادگیری ندارد زیرا به مرحله بازنشستگی رسیده و راندمان یادگیری مغز آنها نیز پایین آمده و غیر از افراد استثناء، سایرین تمایلی به آموزش ندارند. اما نسل انفجار موالید که بین 36 تا 54 سال سن دارند (اصطلاح Baby Boomer یعنی افرادی که در سال های پس از جنگ دوم جهانی به دنیا آمدند) بیشتر به آموزش حضوری یا تسهیل شده با کمک استاد علاقه دارند. بدیهی است که هرچه سن افراد از 36 سال دورتر می شود این تمایل نیز فزایش می یابد.

    اما نسل جوان X که بین 20 تا 36 سال سن دارند بیشترین سرمایه گذاری را پس از دبیرستان روی آموزش مطالب علمی و فنی و تخصصی انجام می دهند. این نسل که در مرحله استخدام و آغاز به کار هستند، با درک شرایط روز موج سوم و ناکارآمدی و گرانی آموزش های حضوری به خودآموزی یا آموزش مستقل تمایل دارند. آنها احساس می کنند که وقتشان در کلاس های حضوری تلف می شود و در نتیجه در جایی که بتوانند خود به سمت یادگیری مفاهیم مورد نیاز خود می روند. برای این نسل آموزش مجازی یا یادگیری الکترونیکی بهترین روش آموزش است.

    اما نسل نوجوان Y که کمتر از 20 سال سن دارند و در حال گذراندن دوره مدرسه و دبیرستان و دروس پایه کالج هستند ویژگی شخصیتی متفاوتی دارند. آنها نمی توانند یکساعت پشت کامپوتر بنشینند و تمرکز کنند  و یک درس آموزش مجازی را بگذرانند. در منزل معمولاً آنها را در حال درازکش و لم داده در حال کار با موبایل و تبلت می بینید. بنابراین شیوه ی آموزش آنان به سمت یادگیری موبایل، یادگیری شبکه های اجتماعی و یادگیری از طریق بازی گرایش پیدا می کند.

    توجه داشته باشید که این طبقه بندی یک نظریه کلی در آموزش و یادگیری در غرب است که بدنبال مطالعات و تحقیقات علمی جامعه شناسی  حاصل شده است. اما با کمی دقت در رفتارهای نسل های جامعه خودمان در می یابیم که روندی مشابه را با یک تأخیر چند ساله طی می کنیم. پس می توان با استفاده از ابزارها و روش های توسعه یافته کشورهای صنعتی در امر آموزش و یادگیری، با سرعت بیشتری در مسیر تولید محتوای آموزشی و بهره گیری از شیوه های آموزش گام برداشت.

    تهیه کننده: مرکز آموزش مجازی صنعتی

    دسته بندی : مقالات فارسی
    تاریخ انتشار : 12 / 03 / 2017
    لینک کوتاه : http://www.classyno.com/?p=640
    کلاسینو

    دکتر فرزاد رعایت صنعتی

    نظرات