جستجو
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
    آخرین مطالب سایت
    آخرین اخبار و اطلاعیه ها

    تولید انواع محتوا از فایل های پاورپوینت

    اکثر اساتید برای تدریس و انتقال دانش خود به دانشجویان از اسلایدهای پاورپوینت استفاده می کنند و در سرجلسه بطور زنده توضیحات خود را ارائه می دهند. بدیهی است که این توضیحات از جلسه ای به جلسه دیگر تفاوت دارند و ممکن است بعضی مطالب فراموش شوند و تندتر یا کندتر توضیح داده شوند. در این مقاله بطور مختصر انواع دیگر محتوا (Content) که بر پایه اسلایدهای پاورپوینت تولید می شوند را شرح خواهیم داد.

    اولین نوع از محتوا این است که یکبار توضیحات مربوط به اسلاید بصورت مکتوب در نوت زیر اسلاید در پاورپوینت یا در یک صفحه Word در زیر اسلاید تایپ شود. این فایل در نهایت حاوی تمامی اسلایدها و توضیحات آنها خواهد بود و بصورت فایل Word یا pdf توزیع می شود

    محتواهای بعد با ایجاد انیمیشن و کلیدهای هایپرلینک (Hyperlink) و ضبط صدا و و ویدئو روی اسلایدها تهیه می شود. این محتواها می تواند با استفاده از نرم افزار پاورپوینت یا یکی از نرم افزارهای تألیف محتوا (Authoring Tools)  تولید شود. ابزارهای تألیف محتوا امکانات و قابلیت های بیشتری نسبت به نرم افزار پاورپوینت دارند و در نهایت می توانند خروجی های با فرمت های مختلف و استاندارد اسکورم (Scorm) تولید کنند

    SWF یکی از این فرمت ها است که فایل خروجی آن با نرم افزار فلش پلیر (Flash Player) قابل اجرا است

    HTML فرمت دیگری است که بر روی بستر اینترنت قابل اجرا است و تمام تعامل های درس را اجرا می کند

    MP4 فرمت فایل های خروجی ویدئو است که هم مستقل و هم از روی بستر اینترنت اجرا می شوند

    توجه داشته باشید که هر یک از فرمت های فوق مزایا و معایبی دارند. مثلاً فایل های فلش نمی توانند در بستر اینترنت و با دستگاههای موبایل و تبلت اجرا شوند. این مشکلی است که فلش پلیر دارد و تقریباً تمامی بروزرهای (Browsers) اینترنت این نرم افزار را جواب کرده و فایل های آن را پشتیبانی نمی کنند. از طرف دیگر فایل های ویدئو بصورت پیوسته و مانند فیلم اجرا می شوند و اجازه هیچگونه تعاملی را به فراگیر نمی دهند. امکان جستجو ندارند و نمی توان حرکت بین اسلایدها را کنترل کرد.

    اساتیدی که علاقمند به تولید محتوای آموزش مجازی هستند و همچنین مدیران، مهندسین و متخصصینی که می خواهند از یادگیری الکترونیکی برای آموزش خود استفاده کنند باید با انواع محتوا و قابیلت های آنها آشنا باشند تا بتوانند به اهداف خود در تولید محتوا یا استفاده از آنها دست یابند.

    تهیه کننده: مرکز آموزش مجازی صنعتی

    دسته بندی : مقالات فارسی
    تاریخ انتشار : 13 / 03 / 2017
    لینک کوتاه : http://www.classyno.com/?p=687
    کلاسینو

    دکتر فرزاد رعایت صنعتی

    نظرات